DE ULIKE KIRKESAMFUNNENE
ROMERSK-KATOLSK OG PINSEBEVEGELSEN

Det har vært mye uenighet rundt hva som er sann kristendom. Stridigheten har opp igjennom tiden ført til en rekke splittelser i det kristne kirkesamfunnet, og opprettelsen av en rekke nye kirkesamfunn. Noen med tydeligere ulikheter fra det opprinnelige enn andre. Felles for de alle er det sentrale i den kristne troen - troen på Gud - den treenige guden. Kristendommen kategoriseres i dag i tre hovedkonfensjoner; den protestantiske-, katolske- og ortodokse kirke, med en lang rekke mer eller mindre særegne småretninger, som mormonerne, jehovas vitner og pinsevennene. 


I sammenlikningen av to ulike kirkesamfunn har jeg valgt den romersk-katolske kirke, da den er verdens største blant de ulike kirkesamfunnene, og dermed et godt utgangspunkt å sammenlikne opp mot for å få perspektiv på mangfoldet og forskjellene. Videre har jeg valgt pinsebevegelsen, da det er et mindre, karismatisk kirkesamfunn og dermed interessant i en sammenlikning. Det er liten teologisk forskjell mellom de to valgte kirkesamfunnene, derimot store forskjeller i kirkesamfunnenes liturgi. Den romersk-katolske kirke preges av strenge, ordnede liturgiske forhold, mens pinsevennene er kjent for sin enklere, friere liturgi. Det at tilhengerne av pinsebevegelsen kalles "pinsevenner", tyder allerede på en friere form for kristendom. Likevel anerkjenner de hverandre, og tilhengerne kan gå til hverandres nattverd. Kirkesamfunnene praktiserer altså samme teori (teologi), men med ulik tilnærming (liturgi). Nedenfor har jeg valgt ut noen områder jeg mener er det viktigste og mest interessante å sammenlikne kirkesamfunnene imellom i dette tilfellet, hvor de noen likheter og mange ulikheter blir tydelige:

Dåpspraksis
I romersk-katolsk kirke gjennomføres dåpen på "gamlemåten". Barn døpes kort tid etter fødsel. På den måten har barnet selv ingen medbestemmelse til det å "døpes i guds navn", noe pinsevennene distanserer seg fra ved det de kaller "voksendåp". Om man ønsker å slutte seg til pinsebevegelsen, må man gjennomføre dåp i voksen alder, uavhengig av eventuell tidligere barnedåp - derav navnet "voksendåp". På den måten forsikres pinsevennenes tro - derav dåpens andre navn - "de troendes dåp". Pinsebevegelsen har likevel en seremoni for små barn- barnevelsignelsen.

Veien til nåde og frelse
Tilhengerne av den romersk-katolske kirke er avhengig av guds nåde for å oppnå frelse. Frelsen er dermed en prosess som starter ved dåpen, og gjennom det videre liv oppnår menneskets guds nåde gjennom de syv sakramenter og dermed til slutt frelse. De syv sakramentene omfatter utover dåpen ytterligere seks religiøse ritualer, som for eksempel konfirmasjon og nattverd. Her skiller pinsevennene seg ut ved at guds nåde tildeles ene og alene gjennom troen på ham - derav også frelsen. Her kommer åndsdåpen inn i bildet - særeget for pinsebevegelse. Ved åndsdåpen, dåp i Den Hellige Ånds navn, får tilhengerne spesielle åndelige gaver som for eksempel tungetale eller evnen til å tyde tungetale, som symbol for mottakelsen av dem hellige ånd ved frelsen.

Teologi og liturgi ved nattverd
Nattverden er en av den romersk-katolske retningens syv sakramenter. Her skal brød og vin være forvandlet til Krisi blod og legeme. I pinsebevegelsens tilfelle er nattverden derimot kun et minnemåltid uten betydning for frelsen, som i den katolske kirke, da pinsevennene som nevnt ikke praktiserer syv sakramenter med teologisk betydning på samme måte som katolikkene. For pinsevennene er brød og vin symboler til minne om Kristi siste måltid med disiplene før korsfestelsen. De to retninges liturgiske tilnærming til nattverden er altså tilnærmet lik, men med ulik teologisk bakgrunn. Dette i motsetning til i andre tilfeller retningene imellom, da det ofte et liturgien som varierer - som for eksempel ved gudstjenesten.

Særegen gudstjeneste
Et siste sentralt aspekt å sammenlikne er de to retningenes gudstjenester. Den romersk-katolske gudstjenesten bærer et sterkt liturgisk preg, med stramme, faste rammer og regler. Pinsevennene skiller seg i stor grad fra katolikkenes gudstjeneste når det gjelder det liturgiske aspektet ved den. Deres friere, enklere og impulsfylte gudstjenester er retningens kanskje tydeligste symbol, ved siden av tungetalen. Disse går dessuten hånd i hanske og danner et tydelig bilde av retningens særegenhet, ved muligheten for spontane innslag av tungetale med tyding under gudstjenesten.


Pinsebevegelsens livlige gudtjeneste

Den romersk-katolske kirke og pinsebevgelsen er altså eksempler på en hovedretning og en mindre, egenartet retning blant mangfoldet av kristne samfunn, med hovedsakelig teologiske likheter og liturgiske ulikheter.


Kildebruk
Tro og tanke, Aschehough, 1. utgave, 3. opplag, 2008
http://romerskkatolskekirke.wordpress.com/likheter-mellom-pinsebevegelsen-og-den-romersk-katolske-kirke/


Bildebruk
https://www.google.no/search?q=kirkesamfunnet&espv=2&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=vLaUU97uJoXTygP7x4LgCg&ved=0CAYQ_AUoAQ&biw=1366&bih=667#q=christian+tree&tbm=isch&facrc=_&imgdii=_&imgrc=RgXw6IBCoHOX3M%253A%3BDKxAM3FR39jjFM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.seymour-umc.org%252Fwp-content%252Fuploads%252F2014%252F02%252FChristianitys-Family-Tree1.gif%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.seymour-umc.org%252Fevent-items%252Fchristianitys-family-tree-what-other-christians-believe-and-why-2%252F%3B550%3B551
https://www.google.no/search?q=Pentecostalism&es_sm=93&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=jseUU5X6JeHjywOJ2oCwAw&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1366&bih=667#facrc=_&imgdii=_&imgrc=gNqH-Il7cND_iM%253A%3BuZdZEVguXnXn3M%3Bhttp%253A%252F%252Fgraphics8.nytimes.com%252Fimages%252F2008%252F04%252F20%252Fnyregion%252F20pentecostal.600.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.nytimes.com%252F2008%252F04%252F20%252Fnyregion%252F20pentecostals.html%253Foref%253Dslogin%3B600%3B280

1 kommentar: