BILDEANALYSE
HINDUISMENS SHIVA

Teori og bakgrunn
Shiva er en av de tre høyerestående gudene i hinduismens trimurti, den guddommelige treenighet bestående av skaperen Brahma og opprettholderen Vishnu ved ødeleggeren Shivas side. Shiva kalles ødeleggeren grunnet hans kontroll over undergangskreftene, og det er han som utøver den ødeleggende prosessen i hinduenes sykliske verdensbilde. Shiva er også et forbilde som familiefar, og innehar som mediterende guru en ettertraktet dypeste innsikt. Av hinduismens tre hovedguder har Shiva nest flest tilhengere, etter Vishnu. 

Bildet nedenfor avbilder nettopp denne guden, Shiva. Opprinnelig og den dag i dag brukes bildet som en del av religionenes rituelle dimensjon gjennom tilbedelsen og hyllesten av guden, men også religionens estetiske dimensjon som dekor. Når det gjelder "hvem" og "når", er både artist og årstall er ukjent. I forhold til opprinnelsessted er det rimelig å anta India, landet der religionen har sin desidert bredeste utbredelse.


Motiv og form
Bildet forestiller Shiva med sine fire hender dansende stående på ett ben på en annen skapning. I den ene hånden har Shiva en tromme og i en annen har han en flamme. Han har en kobraslange tvinnet rundt halsen, perlesmykker på hender og armer og et lendeklede på seg. Shiva er i bildet tildelt et ekstra øye i pannen mellom sine to andre øyne, og er omringet av sterke farger og flammende omgivelser. Disse sterke, varme står i kontrasrt mot Shivas egne lyse blåtone, og symboliserer han som allsidig gud; hans varme side blant annet som familiefar i motsetning til hans kalde, ødeleggende egenskaper. Bildets blikkfang er i hovedsak Shivas hode, grunnet det ekstra aspektet av lys som omringer hodet hans, men også andre opplyste områder som skapningen under foten hans. Shivas armer, bein og kropp er generelt dominerende og fremtrende med sin store utbredelse i bildet.

I likhet med andre fremstillinger av Shiva, gjenspeiler bildet ovenfor Shivas egenskaper; hans overlegne innsikt og kontroll over mørkere makter. Gjennom blant annet det tredje øyet, kobraslangen, flammen, trommen, de dansende bevegelsene, hans ustelte hår og dvergens under Shivas føtter, finner vi i bildet flere av elementene og symbolene som er typiske i fremstillingen av Shiva. 

  • Shivas tredje øyet er et symbol for hans innsikt som mediterende guru, den innsikten som søkes under meditasjon (anand), og hans lange, tjafsete hår forsterker Shiva som vandrende mediterer.
  • Kobraslangen og flammene symboliserer han kontroll over mørke krefter/ undergangskrefter, som "ødeleggelsen" i egen person. I tråd med dette er dansebevegelsene med på å forsterke hvor lekende lett disse oppgavene foregår for en høytstående gud som Shiva. 
  • Med sin venstre hånd peker Shiva mot hans løftede høyre fot, som symbol for prinsippet der "vanlige" dødelige kan ære hans føtter for beskyttelse. 
  • Trommen shiva holder i sin ene høyre hånd er todelt, og symboliserer den synlige og usynlige delen av virkeligheten, som sammen danner og symboliserer helhet og enhet. 
  • Skapningen under Shivas fot kalles uvitenhetens dverg, og symboliserer gjennom å bli trampet på hvordan Shivas kan ødelegger når de onde krefter (deriblant nettopp uvitenhet) tar over verden

Budskap
Jeg tenker bildet benytter tanken om at "et bilde sider mer enn 1000 ord" til å opplyse om guden Shiva, og dermed også mye om hinduismens verdens- og menneskesyn, gjennom et innholdsrikt bilde med mange ulike elementer som symboliserer ulike sider ved  guden. Dette er sannsynligvis det overordnede og opprinnelige målet med bildet, men som nevnt tidligere brukes nok også som en del av del religionenes rituelle dimensjon (tilbedelsen og hyllesten av guden), og religionens estetiske dimensjon (som dekor).






Tro og tanke, Aschehoug
http://www.weheartit.com (bilde)
http://www.google.com (bilde)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar